Brev:
For megen grød, for lidt mos?
27. marts 2007
Alder:
8 mdr.
For megen grød, for lidt mos?
Hej Helen
Så er det tid til et spørgsmål igen igen :0)
Denne gang drejer det sig om mad.
Vores datter er nu otte måneder gammel, og har indtil videre været helt vild med kartoffelmos m. kød/fisk og grønt til aftensmad. Det har været det måltid på dagen, hvor hun har spiser aller mest (nogle gange så meget, at vi har været overraskede over, at hun overhovedet har kunnet rumme det :0)).
I løbet af dagen har hun fået tilbudt grød til morgenmad og rugbrød (og grød) til frokost samt frugtmos til mellemmåltid om eftermiddagen.
Hun spiser dog ikke meget rugbrød, men kan helt sikkert godt lide det med forskelligt pålæg på. Hun spiser sig derfor ikke mæt i rugbrøden. Rugbrøden er først nu for alvor blevet en fast del af hendes mad, da hun hidtil ikke har kunnet klare de små stykker (kastet op, når hun har fået det tilbudt).
Derudover er hun blevet ammet ca. 5 gange i døgnet (heraf én gang om natten).
Inden for den seneste uges tid er hun dog begyndt ikke at ville spise kartoffelmos - derimod vil hun kun spise grød (pulvergrød). Særligt én slags grød er hun meget glad for (flerkornsgrød). Tilbydes hun kartoffelmos vender hun hovedet væk, og lukker munden.
Tilbydes hun grød kort efter, spiser hun en normal portion, så det er ikke fordi hun ikke er sulten. Indtil videre har vi gjort det, at vi har tilbudt hende kartoffelmos først, hvilket hun dog hver gang har afvist, og er blevet ked af det (og vred).
Ingen af os synes hun skal være ked af det, når hun skal spise, så vi er lidt i tvivl om hvad vi skal gøre.
Hvad synes du? Skal vi evt. holde en pause med kartoffelmosen, og kun tilbyde grød (og rugbrød) i en kortere periode. Eller er det afgørende, at det ikke kun er grød hun får at spise i løbet af en dag (læs: er det alt for usundt for hende?).
Med venlig hilsen
Lene